Siste fra Wall Street: Bibliotek er nå den viktigste markedsføreren av bøker

Posted on august 18, 2014

1


Gatebiblioteket under Occupy Wall Street-aksjonen i 2011 har kanskje inspirert spaltisten

Gatebiblioteket under Occupy Wall Street-aksjonen i 2011 har kanskje inspirert spaltisten

Det kanskje beste forsvaret for gratis e-bøker i bibliotek, utenom fagmiljøets eget, kan nå leses, av alle steder, i The Wall Street Journal, sjølve ultramarkeds-liberalismens hovedorgan. Tekno-spaltisten Geoffrey A. Fowler mener i tittelen at “biblioteket slår ut Amazon, i alle fall inntil videre”. Blant annet sammenlikner han utvalget av bestselgere, der biblioteka kommer mye bedre ut enn Amazon og de andre nettbaserte bok-kremmerne. 

Og som så mange andre, tviler Fowler på de nye strømmetjenestene for e-bøker. Hvor mange klarer å pløye så mange bøker for 10 dollar i måneden at det vil lønne seg? Da er gratislån i bibliotek bedre, trass i at man må stå på venteliste innimellom. Denne wallstreeteren ser ikke på e-bøker bare med bedriftsøkonomiske øyne. Han virker å ha sans for at litteratur og kunnskap faktisk blir spredt videst mulig.

Men det viktigste i artikkelen er konstateringa, fra høyeste markedshold, av at biblioteket er blitt en viktig, ja, faktisk den viktigste markedsføringskanalen for bøker, etter den sambandsstatsomfattende bokhandelnedlegginga de siste åra. Han sier: “Publishers have come to see libraries not only as a source of income, but also as a marketing vehicle. Since the Internet has killed off so many bookstores, libraries have become de facto showrooms for discovering books”.

Posted in: Uncategorized