Flukten fra fengselet går gjennom biblioteket

Posted on august 13, 2013

0


Morgenbladet 8. august, ved journalist Ane Nydal, bringer en tankevekkende reportasje fra biblioteket ved Kongsvinger fengsel (på nett for abonnenter, og på papir). Fengselet har siden nylig bare utenlandske innsatte som er utvist fra Norge. Under tittelen “Å stave veien ut” uttaler an- og innsatte seg om verdien av bibliotektjenesten. Og den er ikke liten. Noen smakebiter:

“Paolo”: – Her bak murene er vi helt avhengig av biblioteket for å komme i kontakt med intellektet vårt. … Bare den konsentrasjonen som oppstår når jeg leter frem bøker jeg vil lese, er stimulerende for hjernen, godt for selvet.

Paulo nikker mot «Gupta» på den andre siden av bordet: – Hver gang han har lest noe, kommer han bort og vil diskutere. Det går mest i antikk og indisk filosofi.

– Når de kommer inn i biblioteket, ser jeg skuldrene senke seg momentant. Jeg grøsser når jeg ser det, det er sterkt, sier en fengselsbetjent.

Bibliotekar Barbro Østlie: – Jeg er en av svært få her inne uten blå uniformskjorte. En tidligere bibliotek­assistent sa at å komme hit var å ha et friminutt fra fengselshverdagen. Et bibliotek er et samfunnstilbud som de utenfor murene også bruker. Det representerer den normale tilværelsen. Alle går herfra med minst fem utlån. … Plutselig kan det komme en gutt som snakker et språk ingen andre kan. Vi samles så godt vi kan rundt engelsk, bruker kroppsspråk og de innsatte oversetter for hverandre.

– Vi håper å få i gang et prosjekt kalt Lyden av lesing, som kan bidra til at fedrene kan ha en god relasjon til barna sine. De kan lese inn godnatthistorier og andre fortellinger på cd eller minnebrikke, som så blir sendt til barna. Men dette krever ekstra sikkerhetstiltak. Det er ikke bare å gjøre det, som i et annet bibliotek.

Posted in: Uncategorized