Elsevier fortsatt i søkelyset

Posted on juni 5, 2009

0


kun elektroniskTidsskriftet The Scientist følger nå opp saken vi gjenga 21. mai om den akademiske tidsskriftgiganten Elsevier og tidsskrifta og artiklene som framsto som fagfellevurderte, men som var sponsa av et legemiddelfirma og dermed indirekte reklame for en medisin, som for øvrig er kjent for å ha visse alvorlige bivirkninger. 4. juni skriver The Scientist (gratis, men krever registrering) at Elsevier har innrømmet at det er enda åtte tidsskrift i basene deres som “ikke burde vært kalt tidsskrift”.

Til forskjell fra de første tilfellene var disse åtte ikke sponsa av ett enkelt firma, men i steden finansiert ved annonser fra flere legemiddelfirma. Men på samme måte som de første “jukse-tidsskriftene” inneholdt disse “nye” ingen original forskning. Sponsorer bidro også her i en viss grad til det redaksjonelle innholdet, men ikke så mye som i de verste tilfellene.

Elsevier er altså i en viss grad åpne om hva som har skjedd, og de vil nå justere reglene sine for samarbeid med kommersielle aktører om tidsskriftutgivelser. Men The Scientist har ennå ikke mottatt eksemplarer av de åtte nye tidsskriftene for nærmere undersøkelse, og Elsevier nekter fortsatt å opplyse om hvor mye de ble betalt av det australske legemiddelkonsernet Merck for å formidle de opprinnelige seks “jukse-tidsskriftene”.

Posted in: Uncategorized