Tidsskriftbransjen lekker!

Posted on desember 21, 2008

0


En av Googles nyeste “erobringer” handler om magasiner (i betydninga blad/tidsskrift av den heller eksklusive typen). Google har sikra seg avtale med et (ikke offentliggjort) antall utgivere om å digitalisere og gjøre tilgjengelig filer av gamle og nye nummer i full tekst gjennom Google Book Search, ikke nedlast- eller utskriftbart riktignok, men her skjer det ting! Vel, helt nye utgaver finner vi ikke; f.eks. er februarnummeret fra 2008 det ferskeste av Popular Science. Eierne prøver tross alt å tjene penger på e-utgaven gjennom magasinportalen Zinio, men nå (desember 2008) er rabatten der på deflasjonsnivå – 74%!

Man kunne utfra dette si mye mer om medieindustriens nære og litt fjernere framtid, men det avstår jeg fra i et blogginnlegg og midt i julestria. Jeg begrenser meg til en mindre, men likevel interessant observasjon: Jeg gjorde et helt tilfeldig søk i Google boksøk på ordet “library” i det nevnte tidsskriftets 1904-årgang. Og fant en ikke mindre enn sju siders artikkel om framgangen til USA-amerikansk bibliotekvesen det foregående tiåret, skrevet av biblioteksjefen ved Michigan-universitetet, William Warner Bishop (seinere IFLA-president, for øvrig). Those were the days! Har det stått så mye som ett ord om bibliotek i f.eks. Illustrert Vitenskap de siste tjue åra? Neppe. Nå skal det sies at Popular Science Monthly (som bladet opprinnelig het) på denne tida, ifølge Wikipedia, var inne i ei klar utvikling i retning det akademiske. Såpass at populasen svikta og redaktøren i 1915 amputerte navnet til Scientific Monthly.  Som i sin tur ble slukt av konkurrenten Science i 1958.

Det populære bladet var altså egentlig ute av soga i 1915, men det ville seg at eierne av et konkurrerende blad kjøpte navnet, fjerna “monthly” og gjorde stor suksess med ei gjennomillustrert blekke beregna på “the home craftsman and hobbyist who wanted to know something about the world of science.” Fortsatt ifølge Wikipedia.

Mange tidsskrift har en mangslungen historie, som blant annet gjør det vanskelig for katalogisatorene i biblioteka. F.eks. har ikke World Cat fått med seg at Bonnier ikke bare kjøpte Popular Science men flere til av Time Warner i fjor.  AE

Posted in: Uncategorized